Har listat de 3 större inkomstposterna lagen har.
Kommer framöver även kolla över utgiftsposterna samt lönerna.
Match/publik intäkter | Reklam/sponsor intäkter | Kiosk, restaurang och souvenirer | Summa | |
---|---|---|---|---|
Brynäs | 25 606 357 | 53 708 066 | 38 412 172 | 117 726 595 |
Djurgården | 35 512 986 | 49 198 266 | 1 802 544 | 86 513 796 |
Frölunda | NOT 1 | |||
Färjestad | 23 171 000 | 49 418 000 | 32 574 000 | 105 163 000 |
HV71 | 44 763 327 | 55 836 317 | 16 103 484 | 116 703 128 |
Karlskrona | 15 829 581 | 31 666 794 | 453 730 | 47 950 105 |
Leksand | 25 869 382 | 19 968 886 | 9 015 536 | 54 853 804 |
Linköping | NOT1 | |||
Luleå | 29 985 000 | 57 118 000 | 24 689 000 | 111 792 000 |
Malmö | 37 628 000 | 42 001 000 | NOT2 | 79 629 000 |
Rögle | 39 381 291 | 46 972 669 | NOT3 | 86 353 960 |
Skellefteå | 42 033 000 | 52 540 000 | 20 831 000 | 115 404 000 |
Växjö | 91 979 516 | NOT4 | 91 979 516 | |
Örebro | 22 861 757 | 69 432 338 | inga uppgifter | 92 294 095 |
NOT 1 Har inte speciserat deras intäkter, redovisar allt som nettoomsättning
NOT2 Malmö redovisar entré och evenemangsintäkter som samma post, där ingår troligen restaurang.
NOT3 Rögle redovisar arenaintäkter där troligen entréintäkter och servering ingår.
NOT4 Växjö redovisar entré och reklam som samma post. Förstår dock inte varför försäöljning restaurang, kiosk och souvenir posten är nollad.
Djurgården har jag räknat ihop reklam/sponsor intäkter samt intäkter mediarättigheter m.m.
Örebro redovisar partner och SHL-intäkter som varsin post, dessa är ihopräknade under reklam/sponsor intäkter.
Från Djurgårdens synvinkel (det lag denna blogg riktar sig mot) så ligger man bra till när det gäller inkomster från matcher/entré intäkter. När det gäller posten reklam/sponsor inkomster är det svårt att avgöra vad som är vad då vissa lag räknar in pengar från SHL och en del inte.
Posten där Djurgården tappar mycket pengar är kiosk, restaurang och souvenirer inkomsterna. Dock ska det tilläggas att en del av dem pengarna dras av för ersättning för del av hyran så de inkomsterna är egentligen högre. Något som skrämmer mig i den posten är att Djurgården endast sålde souvenirer för 245 114 kr för säsongen 2015/16. Förstår inte att den kan vara så låg med tanke på att Djurgården har stor publik/supporter skara, många matchtröjor som säljs etc. Några lag i SHL är uppe på miljonbelopp när det gäller souvenirer. Vissa till och med 4-7 miljoner. Ingen stor skillnad kanske när lagen omsätter 100 miljoner men inkomsterna är viktiga, ännu viktigare känns det för Stockholms lagen som inte får mycket stöd av kommunen eller får in bra inkomster från arenan eller evenemang runt arenan/matcherna.
Källor: Har kollat lagens årsredovisningar för säsong 2015/16.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar